„Nowo narodzone dziecko opuszcza bezpieczne środowisko łona matki i wkracza w świat, gdzie bombardowane jest niewyobrażalną liczbą bodźców zmysłowych. Nie potrafi ono zinterpretować swoich odczuć. Kiedy odczucia są za silne, za nagłe, reaguje na nie, ale nie rozumie swoich reakcji. Ze świata równowagi przechodzi do świata chaosu, ze świata ciepła do świata zimna.” (S. Goddard )
Przetrwałe w różnym stopniu odruchy niemowlęce mogą powodować:
- Trudności w uczeniu się
- Problemy emocjonalne i z zachowaniem
- Problemy sensoryczno-motoryczne
Typowe objawy:
Trudności w uczeniu się :
– podpiera głowę drugą ręką,
– zakrywa oko ręką lub włosami,
– pokłada się na ławce,
– ręka podczas pisania jest wyciągnięta w przód, a ciało odchylone do tyłu,
– siedzi na ugiętej nodze podczas pisania,
– powyżej 8 r. ż. przestawia litery, słowa lub/i liczby, ma nieustaloną lateralizację powyżej 8 r. ż.,
– popełnia liczne błędy w trakcie przepisywania,
– przepisuje tekst z tablicy w wolnym tempie,
– trzyma długopis w nieprawidłowy sposób,
– ma trudności z pisaniem,
– pismo dziecka jest mało czytelne,
– ma trudności z czytaniem,
– obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową.
Zachowanie w klasie i w domu:
– ma chorobę lokomocyjną,
– łatwo się rozprasza,
– nie potrafi wysiedzieć bez ruchu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów,
– wyłącza się w trakcie lekcji, pogrąża się w rozmyślaniach,
– nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji,
– ma tendencję do ,,rozsiadania się” w ławce: odchyla głowę do tyłu i wysuwa nogi do przodu,
– je w sposób niechlujny,
– ma trudności z łapaniem piłki,
– obniżoną sprawność fizyczną,
– trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze,
– trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami,
– trudności w nauce pływania,
– opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji,